cze 12 2022

Wydrukuj Wpis

Zielona Szkoła – Stegna – dzień drugi

Słońce wita świat o poranku 31 maja 2022 roku. To ostatni dzień miesiąca. Dzisiaj mamy w planach zwiedzanie Trójmiasta – Gdańska, Gdyni i Sopotu. Wyjazd o 9 rano. Wypoczęci i wyspani, po śniadaniu zabieramy prowiant i wyruszamy. W Gdańsku czeka na nas przewodniczka. Miasto z posągiem Neptuna to jedno z najstarszych w Polsce i na pewno jedyne w kraju, które skrywa tysiącletnią tradycję w zbiorze zabytków. Zwiedzanie rozpoczynamy od Bramy Wyżynnej, a następnie przechodzimy przez zespół przedbramia: Wieżę Więzienną oraz Katownię. Dalej zmierzamy w ulicę Długą, najpopularniejszą z ulic w Gdańsku. Mijamy Bramę Złotą i ukazuje nam się ciąg pięknych i barwnych kamieniczek. W czasach średniowiecznych ciągnęła się tędy droga królewską, którą wjeżdżali do miasta polscy monarchowie. Poznajemy symbole herbu Gdańska i jego historię. Wizytówką jest fontanna Neptuna. Tam robimy pamiątkowe zdjęcie w naszych szkolnych koszulkach, promujących ziemię świętokrzyską. Są w kolorze zieleni i z logo świętokrzyskich Partyzantów Armii Krajowej. Fontanna powstała w XVII wieku z inicjatywy radnych jako symbol związania miasta z morzem. Przespacerowaliśmy deptakiem nad Mołtawą, pełnym kawiarnianych ogródków i restauracji, zwracając uwagę na symbole miasta, gdańskiego żurawia. Następnie wkraczamy w ulicę Mariacką przez Bramę Mariacką. To niezwykła, urokliwa uliczka, wypełniona malowniczymi sklepikami z wyrobami z bursztynu i przydomową zielenią.

Zawsze uważaliśmy, że Kościół Mariacki znajduje się tylko w Krakowie. Jak się okazało nie tylko, w Gdańsku też jest. Pełna nazwa to Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, zwana często „Koroną Gdańska”. Pełni funkcję kościoła katolickiego i ewangelickiego. Świątynia ta jest największą w Europie wybudowaną z cegły. Ołtarz główny jest poliptykiem wykonanym przez Mistrza Michała z Augsburga i jego warsztat. Ołtarz złocony ukazuje koronację Najświętszej Marii Panny i liczne inne sceny biblijne. Wnętrze kościoła jest w stanie  pomieścić 20 tysięcy wiernych. Ogromne wrażenie robi ogromny zegar astronomiczny, który od ponad pięciuset lat jest dziełem sztuki i zabytkiem średniowiecznej techniki. Uczestniczyliśmy w symbolicznym wysłuchaniu hymnu i pokazie ruchomych figurek. Z Gdańska udajemy się do Gdyni, miasta powstałego z morza i mierzei. Jeszcze 100 lat temu znajdowała się tu niewielka wieś rybacka, a dziś to znany kurort, największe niewojewódzkie miasto. Atrakcje miasta, które poznaliśmy to Skwer Kościuszki i Molo Południowe, Statek – Muzeum Dar Pomorza i Statek ORP Błyskawica, Oceanarium. Największym zainteresowaniem cieszyło się oceanarium. Poznawaliśmy najbardziej egzotyczne ryby oraz ssaki morskie, niezwykłe gatunki płazów oraz gadów pochodzących z wielu regionów świata, z Afryki czy Ameryk. Akwarium Gdańskie stanowi część Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego. Następnie udajemy się do Sopotu, miasta na prawach powiatu. Kurort sopocki zachwycił nas klimatem, atmosferą i walorami architektonicznymi. Wrażenie zrobił krzywy dom, molo i Grant Hotel. Szkoda, że nie organizują tam Zielonych Szkół… Marzenie!

Wracamy do ośrodka na obiadokolację. Przed snem tracimy kalorie na boisku. Wykąpani, zdyscyplinowani ;) przestrzegamy regulaminu i …zasypiamy. Dobranoc.

Permalink do tego artykułu: http://www.spwielkawies.eu/sp/zielona-szkola-stegna-dzien-drugi/