lip 02 2016

Wydrukuj Wpis

Zielona Szkoła 2016 dzień IV

14.06.2016r.

Dzisiaj jedziemy do Trójmiasta: Gdańsk-Gdynia-Sopot. Pobudka i śniadanie wcześniej. Od rana pełna gotowość. Trudności z dobraniem ubrania, będzie pogoda czy deszcz? – zadajemy sobie pytanie. Lepiej być przygotowanym na wszystko. Wsiadamy do autobusu i jedziemy. Po drodze są remonty, ale dojeżdżamy szybko. Spotykamy panią przewodnik, która przejmuje ster w swoje ręce. Przekazuje wiele informacji w dostępnej dla nas formie. Jedziemy do Sopotu. Po drodze pani przewodniczka wskazuje i opowiada o najciekawszych budowlach. Są to bloki w kształcie fali. Najwyższy ma 10 pięter             i długość prawie 1000 m. Nie ma klatek schodowych, a wszyscy mają wejście do mieszkań z tarasów. Widzimy trzy krzyże, które łączą się z okresem działań Solidarności, najważniejsze urzędy, instytucje i budynki. W Sopocie jedziemy ulicą Haffnera, mijamy jego pomnik i kierujemy się w stronę mola. Po drodze podziwiamy Grand Hotel, który prezentuje się okazale, ale miejsce noclegowe kosztuje tutaj 1500 zł i więcej. Docieramy do mola. Jest to najdłuższy deptak drewniany o długości 500 metrów. Udajemy się następnie pod krzywy dom przy ulicy Bohaterów Monte Cassino, który powstał według projektu architektów Szatyńskich i Zalewskiego. Inspiracją dla nich były rysunki Jana Marcina Szancera i Pera Dahlberga. Obiekt stanowi część Centrum Handlowego Rezydent. Na parterze mieszczą się lokale handlowe i gastronomiczne. Żegnamy Sopot i udajemy się do Gdyni. Prawa miejskie uzyskała 4 marca 1926r. Jest najmłodszym z miast wchodzących z skład Trójmiasta. Impulsem do rozwoju miasta była budowa portu, który powstał w celu zapewnienia Polsce dostępu do morskich szlaków i bazy marynarki wojennej wobec niepewnej sytuacji w Wolnym Mieście Gdańsk. Udajemy się do Akwarium Gdyńskiego. W latach 1971- 2003 było to Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni. Prowadzi działalność od 21.VI.1971r. Prezentowane są wystawy muzealne dotyczące oceanografii, hydrobiologii oraz akwaria z florą i fauną zarówno morską jak i słodkowodną. Naszą uwagę zwraca elektryczny wąż, który potrafi wytworzyć energię o wartości 600 wolt. Widzimy okręt Błyskawica – polski niszczyciel, jeden z dwóch zbudowanych okrętów typu Grom. Wprowadzony do służby w marynarce wojennej w 1937r . Uczestniczył w działaniach II wojny światowej od pierwszych do ostatnich dni walk w Europie. Obok widzimy  już zabytek muzealny – Dar Pomorza, trzymasztowy żaglowiec szkolny zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929 r. dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Fregatę zbudowano w stoczni w Hamburgu. Odbywały się na nim szkoleniowe adaptacyjne rejsy młodzieży, która podejmowała studia na akademii morskiej w Gdyni. Podziwiamy portowe dźwigi, falochron, który rozbija fale w czasie sztormów i panoramę bezkresnego morza.

Udajemy się do ostatniego z miast Trójmiasta – Gdańska,  zwanego także Główne Miasto lub Prawe Miasto. Reprezentacyjną część tworzy zwarty zespół zabytkowy, Bazylika Mariacka Wniebowzięcia NMP, droga królewska składająca się z ulic Długiej i Długiego Targu, znajdujące się w dzielnicy śródmieście. Jest to tzw. Stare Miasto. Zabytki skupione są na Głównym Mieście. Stare Miasto tworzy turystyczne centrum. Inne zabytki to Dwór Artusa – dawne miejsce spotkań kupców i patrycjuszy, spichlerze i fontanna Neptuna, która stoi w najbardziej reprezentacyjnej się części Gdańska – na Długim Targu. Tam mieliśmy czas wolny na zakupy i pamiątki. W drodze do autokaru spacerujemy wzdłuż Motławy Starej i Nowej. Wracamy do ośrodka na kolację, a po niej rozgrywki sportowe  i plac zabaw. Był to wytężony dzień, ale bogaty w nowe informacje, bogaty we wrażenia. Czujemy jednak nogi i szybko mówimy światu dobranoc.

Permalink do tego artykułu: http://www.spwielkawies.eu/sp/zielona-szkola-2016-dzien-iv/